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프로그래밍/ㄴ이슈

[Unity] Unity URP terrain shader error, terrain looks like shiny, terrain smoothness not found..

최갓 2023. 1. 19. 15:43
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기존 Unity 프로젝트를 Built-in에서 URP로 업그레이드 후 

Android환경에서 terrain을 이용해 맵 제작 작업을 수행했다.

 

이후 IOS로 switch platform을 하니 terrain이 반짝이며 무언가 잘못된 것 같은 형태가 되었다.

유니티에서 공식적으로 보고된 오류이다.

(필자는 2021.3.8f에서 발생)

https://issuetracker.unity3d.com/issues/mobile-terrain-is-shiny-on-android-slash-ios-platform-when-layer-is-using-2d-texture-with-astc-format

 

해결방법 관련 사항은 다음의 게시글들을 참고.

 

https://forum.unity.com/threads/glossy-shiny-terrain-after-updating-v2020-3-26-to-2021-2-15.1252836/

 

Glossy - Shiny terrain after updating V2020.3.26 to 2021.2.15

After update most things are too bright - I could change this by going thru the materials. But the glossy terrain is ugly and that was not there...

forum.unity.com

https://forum.unity.com/threads/unity-terrain-looks-like-a-shiny-rock-in-urp-mobile.1266200/

 

Unity terrain looks like a shiny rock in URP mobile

Hi I don't think people at Unity noticed this bug that is going on for months already. The Unity terrain on mobile (android and ios) has smoothness...

forum.unity.com

 

 

해결 방법 : IOS환경에서 terrain에 사용한 텍스쳐의 smoothness채널의 기본값이 0.5로 무조건 세팅되면서 발생하는 오류로, 텍스쳐의 알파 채널을 없애거나, 텍스쳐의 압축 포맷을 ASTC가 아닌 ETC2등으로 변경하면 해결된다.

 

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